https://www.fapjunk.com https://pornohit.net london escort london escorts buy instagram followers buy tiktok followers Ankara Escort Cialis Cialis 20 Mg
HomeBåtfraktRask båtlevering over Skagerak

Rask båtlevering over Skagerak

Selvfølgelig ønsket jeg meg medvind og flatt hav. Men slik er sjeldent livet som deliveryskipper. Så langt i år har det faktisk ikke skjedd. Normalen er motvind og bølger som smeller. Men det å levere båter er en jobb. Båten skal frem til sin eier, og da er det bare sikkerheten til mannskap og båt som må vurderes for om vi skal presse på eller ei.

Det blir mye motor på deliveryoppdrag
Deliveryoppdrag betyr at båten skal frem, så seiling i lett motvind er sjeldent tema.

Denne gangen var det en kort sprint over Skagerak. Fra Orust til dalstrøka innenfor Jomfruland skulle ferden gå. Det er bare 75 nautiske mil – så helt overkommelig på en lang dag. Men det ble nattseilas for å matche eierens krav til å ha båten på plass til helgebruk.

Allerede en uke før planlagt avgang begynte jeg å se på været. Det så lovende ut med slør fra nord. Helt til to dager før. Da meldte både yr.no og windy.com at vinden skulle ligge på nordvest hele natten. Det er ikke en vanlig retning på sommeren. Men det er en vanlig retning siden det var i den himmelretningen jeg skulle. Vinden skulle ligge på rundt 20 knop rett i mot. Det gjorde den. Men før jeg fikk oppleve det som var meldt, så fikk jeg meg en gåtur som må kvalifisere som en middels treningsøkt.

Google fortalte meg at buss Oslo-Torp (Uddevalla) korresponderte bra med lokalbussen fra Torp til Henön på Orust. Derfra anbefalte Google taxi. Damen i kassa på ICA Henön smilte godt da jeg spurte hvor taxi-tråkka var

– Her har det ikke vært taxi på mange år. Du må ringe etter en bil fra Uddevalla.

Dermed ble det å følge den seks kilometer lange gåturen som Google anbefalte uten så mye som en beklagelse. Med sekk, tung bag og bæreposer med mat ble det en svett opplevelse i 22 solstekende grader. Men til slutt så et vennlig svensk par nåde i meg og lot meg sitte på. Helt uten at jeg måtte strekke ut tommelen. Jeg er redd at jeg svettet ned baksetet deres som takk for turen.

Men der lå båten. En Hallberg-Rassy 44 med alt av knapper, spaker og utstyr man bare kan ønske seg. Hekk- og baugtruster gjør virkelig båthåndtering ut og inn av havner til et barneskirenn.

Delivery oppdrag med bølger
Strøm mot sjø gir humpevær på delivery

Men gleden ved alt utstyret ble fort til bannskap over vind mot strøm forhold. Nordgående strøm langs svenskekysten møtte den friske brisen med et bølgemønster som smalt inn i båten så riggen ristet. Her var det bare å justere kursen slik at påkjenningen på båten ble levelig til vi kom ut at strømbeltet. Noe vi gjorde etter to timers tid. Deretter var det bare rørende solnedgang etterfulgt av en varm natt under motor. AIS og radar-alarm ble satt på, og så satt jeg i gang den vanlige rutinen med 15 minutters hvile, eller halvslumring, og så en tur opp i cockpit for å sjekke både skjerm og den virkelige verden. De fleste gangene våknet jeg 2-3 minutter før klokken klang.
Solen gikk opp 04.12 og da var det like greit å nyte synet og resten av dagen med en solid dose kaffe. Klokken 07.00 lå jeg vel fortøyd til kai etter 11 timer under motor. På vei inn til Kragerø ringte en ny kunde med spørsmål om frakt. Så til uken blir det København som står på reiseplanen. Slik går nå dagan.

Solnedgang på delivery
Fine netter er ikke å forakte på delivery.
Jon Amtruphttp://www.explorenorth.no
Author, sailor and podcaster.
RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments